
Budoucnost máme doslova na dlani. Všechno urychlil covid, který žáky i studenty vyhnal ze škol. V následujících letech se tak bude muset celé školství změnit.
Distanční vzdělávání výrazně proměnilo školství. A také rozvířilo debatu o tom, jak vlastně bude vypadat školství v budoucnosti. Malé náznaky můžeme vidět už dnes. A v tomto článku se na ně podíváme.
Větší využití digitálních technologií
Do výuky na školách výrazněji promluví e-learning. Nebude sice takový, jako dnes, ale výrazně obměněný. Navíc se dá očekávat, že školy více zapojí digitální technologie. Žáci se budou učit, jak se lépe orientovat v internetovém prostoru, jak hledat kvalitní a relevantní informace, nebo jak pracovat s některými programy. Cílem zkrátka bude naučit děti využívat digitální technologie na maximum.
Více informatiky
Větší prostor ve škole dostane i informatika. Na novém návrhu se už ostatně pracuje několik měsíců. Aktuálně se počítá s tím, že povinně bude informatika zavedena od září 2024. Do té doby se mají školy připravit na nový systém, který by měl studenty učit porozumět digitálním technologiím, naučit je řešit problémy nebo je provést říší programování.

Práce s daty
Budoucnost školství bude patřit i práci s daty. To se nyní musí žáci povětšinou učit sami metodou pokus-omyl a prozkoumáváním tajů internetu. Brzy ale školy přistoupí k novému způsobu výuky, kde se budou snažit studenty naučit posuzovat, spravovat a sdílet data, informace nebo digitální obsah. Cílem je také děti naučit tento obsah vytvářet a upravovat jej, případně kombinovat s jinými formáty, aby byl ještě atraktivnější.
Environmentální výchova
V dnešní době se čím dál více tlačí ekologii. Proto se dá očekávat, že i na školách dostane více prostoru environmentální výchova. V té by se měli studenti seznámit s digitálními technologiemi tak, aby dokázali získávat a sdílet informace týkající se životního prostředí. Zároveň by se měli naučit modelovat a prezentovat svá řešení s ohledem na životní prostředí.