Rodina a zdraví

Rýma a kašel: vše, co byste měli vědět o těchto neduzích, jak proti nim bojovat

S rýmou se můžeme setkat celoročně, a to nejen v “době koronavirové”. Častěji se vyskytuje během chladnějších měsíců v roce. Šíří se kapénkovou infekcí a ve většině případů je vyvolána viry. Patří mezi takzvané nemoci z nachlazení. S nadcházejícím podzimem stojí za to si některé věci o rýmě připomenout, případně se seznámit s novými. 

Koho rýma nejvíce ohrožuje?

  • Malé děti.
  • Osoby se sníženou imunitou.
  • Chronicky nemocné (diabetici, astmatici aj.).

Projevy rýmy

  • Ucpaný nos.
  • Vodnatý nebo hlenovitý výtok z nosu.
  • Kýchání a svědění nosu.
  • Pocit pálení a suchosti v nose.
  • Porucha čichu.
  • Celková slabost, únava, snížená koncentrace.

Průběh rýmy

  • Rýma obvykle odezní do 7 dní. V jejím průběhu se mohou měnit její projevy. Typicky se mění povaha výtoku z nosu z čirého přes hlenovitý po hlenohnisavý.
  • Potíže mohou postupovat dýchacími cestami a k rýmě se přidává bolest v krku a kašel.
  • U dětí je častěji zasaženo i středouší, případně oči.

Kdy jít s rýmou k lékaři?

  • Horečka nad 38 stupňů Celsia.
  • Hnisavý sekret.
  • Bolesti hlavy (na čele, v tvářích).
  • Bolest v uších.
  • Opakované nebo silné krvácení z nosu.
  • Potíže trvající déle než 10 až 14 dnů.

Jak řešit rýmu v domácích podmínkách?

  • Nosní spreje uvolňující ucpaný nos – rychle uleví, účinek trvá několik hodin. Používejte je však jen opatrně, nejsou vhodné pro všechny a není vhodné je používat bez přerušení déle než pět až sedm dní.
  • Mořská voda – pomůže nos vyčistit od případných hlenů a nečistot, zvlhčí nosní sliznici, obsažené minerály pomohou při její regeneraci. Ideální je ji kombinovat se spreji na uvolnění ucpaného nosu.
  • Vybrané vitamíny a stopové prvky – podpoří imunitu

Tipy

  • Dostatečně pijte.
  • Používejte jednorázové kapesníky. 
  • Větrejte, zvlhčuje vzduch v místnosti.
  • V zimě nezapomínejte na čepici a držte se v teple.
  • U dětí, které ještě nesmrkají, nadbytečný sekret odsávejte.

Prevence před rýmou

  • Dodržujte pestrou a vyváženou stravu.
  • Dostatečně spěte a vyvarujte se nadměrného stresu.
  • Buďte aktivní – sportujte a otužuje se.
  • Důkladně si umývejte ruce.
  • Omezte pohyb v místech, kde se vyskytuje velké množství lidí.

MK Redakce

Přinášíme vám novinky ze světa, která zajímají především dámy. Inspirujte se a užívejte příjemné chvíle odpočinku u čtení. Píšeme pro vás články zajímavé a přínosné, tak aby se dobře četly.

Související články

Back to top button